Ninjalicious
A képen Jim Chapman, vagyis Jeff szerepel, akitől az Urban
Exploration kifejezést eredeztetik. Milky Puppy (YIP zine), majd Ninjalicious álvnéven
kezdett el tevékenykedni a torontoi zine-kultúrában a kilencvenes években.
Fiatal korában gyakran volt kórházban különböző betegségek miatt, így unalmában
elkezdte felfedezni a kórház épületeit, a pincét, különböző helyiségeket,
felszereléseket böngészett - ha volt hozzáférése, ha nem. Ezután kezdett bele
az Infiltration zine-be,
aminek az alcíme: the zine about going places you’re not supposed to go,
vagyis zine olyan helyekről, ahova nem szabadna menned. Ennek első számában
honosította meg az urban exploration kifejezést. A zine óriási hatással volt a
torontoi és nemzetközi urbex és zine-kultúrára, aminek nyomait lehet olvasni
ebben a threadben,
amiben hozzászólók tömegei köszönik meg munkásságát, ami által ők is
kapcsolatba kerültek a szubkultúrával.
Infiltration számok
Kedvenc helyszíne a torontoi Royal York Hotel volt,
aminek az Infiltration egész első számát szentelte.
Az Infiltration utolsó, 25. száma
A zine 25 számot élt meg, 2005-ben szűnt meg, a honlapja
azonban a mai napig elérhető, ápolva Ninjalicious munkásságát a
különböző kiadványok által.
Az Infiltration logoja
Ő is hirdette egész életében az urbex etikai kódexét, a
lopás és a vandalizmus elítélését, ami mellett folyamatosan kiállt nyilvános
szereplései (pl.: convention-ök) alkalmával, és saját írásaiban is. Sok
interjút visszautasított, hogy védje a szubkultúrát, ha valamit mégis
elvállalt, azért tette, hogy javítsa az urbex társadalmi megítélését,
"megszelidítése" a közvélemény előtt.
Még életében napvilágot látott könyve, az Access All
Areas: a user's guide to the art of urban exploration (Hozzáférés minden
területhez: bevezető az urbex művészetébe), ami tippeket, tanácsokat
tartalmazott az urbex gyakorlásához.
Ő is hirdette egész életében az urbex etikai kódexét, a
lopás és a vandalizmus elítélését, ami mellett folyamatosan kiállt nyilvános
szereplései (pl.: convention-ök) alkalmával, és saját írásaiban is. Sok
interjút visszautasított, hogy védje a szubkultúrát, ha valamit mégis
elvállalt, azért tette, hogy javítsa az urbex társadalmi megítélését,
"megszelidítése" a közvélemény előtt.
Még életében napvilágot látott könyve, az Access All
Areas: a user's guide to the art of urban exploration (Hozzáférés minden
területhez: bevezető az urbex művészetébe), ami tippeket, tanácsokat
tartalmazott az urbex gyakorlásához.
Ninjalicious 2005-ben, hosszas betegeskedés után, 31
éves korában elhunyt, viszont az urbex kultúra a mai napig őrzi emlékét és
munkásságát.
Érdekes az Infiltration honlapon összeállított idővonal, ami
létrehozza az urbex történeti narratíváját, összegyűjti a releváns
előzményeket, történéseket. Először a különböző felfedezőket, kalandorokat
sorolják fel, majd a XX. századi avantgardistákat, szituacionistákat, de pl.: a
II. világháború párizsi ellenállóit is, akik katakombákban közlekedtek. A XX.
század utolsó harmadában megsokszorozódnak a különböző városi tereket hackelő
csoportosulások, leginkább Ausztráliában (Cave Clan mozgalom), az USA-ban és
Oroszországban (Diggers of Underground Planet mozgalom, akik felfedezik a
Metró-2 vonalat Moszkvában, ami a Kreml elitjét hivatott evakuálni vészhelyzetben).
A korai urbex zinek közé tartozik a Jinx Magazine, ami
segítette a szubkultúra terjedését, így hasonlóan a graffitihez,
gördeszkázáshoz, ez is egy népszerű szabadidős tevékenységgé vált a kétezres
években. Ennek jele, hogy ekkor már megjelent urbex-tematikájú újság,
weboldalak, filmek (28 nappal később) is. A Converse például
kollaborált Thomas Midlane urbexessel egy urbex-cipő piacra
dobásában - ezzel is erősítve a szubkultúra kommercializálódását. Azóta a
The North Face és a New Balance is előrukkolt "urbex-cipővel".
New Balance Urban Exploration 1600, Elite Edition
Párhuzamosan napvilágra kerültek urbexelők halálesetei
is, fokozva a szubkultúráról kialakult veszélyességet sugalló képet, negatív
médiareprezentációt.
Az urbex világméretű szubkultúrává nőtte ki magát, a
popkultúra részéve is vált, illetve több diszciplína is foglalkozik tudományos
szinten a jelenség értelmezésével.
Források:
Mott - Roberts, 2013: Not Everyone Has (the) Balls:
Urban Exploration and the Persistence of Masculinist Geography
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése