2016. május 16., hétfő

Minimál urbex-történet: Zinek, Ninjalicious, Cipők


Ninjalicious 
A képen Jim Chapman, vagyis Jeff szerepel, akitől az Urban Exploration kifejezést eredeztetik. Milky Puppy (YIP zine), majd Ninjalicious álvnéven kezdett el tevékenykedni a torontoi zine-kultúrában a kilencvenes években. Fiatal korában gyakran volt kórházban különböző betegségek miatt, így unalmában elkezdte felfedezni a kórház épületeit, a pincét, különböző helyiségeket, felszereléseket böngészett - ha volt hozzáférése, ha nem. Ezután kezdett bele az Infiltration zine-be, aminek az alcíme: the zine about going places you’re not supposed to go, vagyis zine olyan helyekről, ahova nem szabadna menned. Ennek első számában honosította meg az urban exploration kifejezést. A zine óriási hatással volt a torontoi és nemzetközi urbex és zine-kultúrára, aminek nyomait lehet olvasni ebben a threadben, amiben hozzászólók tömegei köszönik meg munkásságát, ami által ők is kapcsolatba kerültek a szubkultúrával. 

Infiltration számok

Kedvenc helyszíne a torontoi Royal York Hotel volt, aminek az Infiltration egész első számát szentelte. 
current-1.jpg
Az Infiltration utolsó, 25. száma

A zine 25 számot élt meg, 2005-ben szűnt meg, a honlapja azonban a mai napig elérhető, ápolva Ninjalicious munkásságát a különböző kiadványok által. 
Az Infiltration logoja
Ő is hirdette egész életében az urbex etikai kódexét, a lopás és a vandalizmus elítélését, ami mellett folyamatosan kiállt nyilvános szereplései (pl.: convention-ök) alkalmával, és saját írásaiban is. Sok interjút visszautasított, hogy védje a szubkultúrát, ha valamit mégis elvállalt, azért tette, hogy javítsa az urbex társadalmi megítélését, "megszelidítése" a közvélemény előtt. 
Még életében napvilágot látott könyve, az Access All Areas: a user's guide to the art of urban exploration (Hozzáférés minden területhez: bevezető az urbex művészetébe), ami tippeket, tanácsokat tartalmazott az urbex gyakorlásához.
Ő is hirdette egész életében az urbex etikai kódexét, a lopás és a vandalizmus elítélését, ami mellett folyamatosan kiállt nyilvános szereplései (pl.: convention-ök) alkalmával, és saját írásaiban is. Sok interjút visszautasított, hogy védje a szubkultúrát, ha valamit mégis elvállalt, azért tette, hogy javítsa az urbex társadalmi megítélését, "megszelidítése" a közvélemény előtt. 
Még életében napvilágot látott könyve, az Access All Areas: a user's guide to the art of urban exploration (Hozzáférés minden területhez: bevezető az urbex művészetébe), ami tippeket, tanácsokat tartalmazott az urbex gyakorlásához.


Ninjalicious 2005-ben, hosszas betegeskedés után, 31 éves korában elhunyt, viszont az urbex kultúra a mai napig őrzi emlékét és munkásságát. 
Érdekes az Infiltration honlapon összeállított idővonal, ami létrehozza az urbex történeti narratíváját, összegyűjti a releváns előzményeket, történéseket. Először a különböző felfedezőket, kalandorokat sorolják fel, majd a XX. századi avantgardistákat, szituacionistákat, de pl.: a II. világháború párizsi ellenállóit is, akik katakombákban közlekedtek. A XX. század utolsó harmadában megsokszorozódnak a különböző városi tereket hackelő csoportosulások, leginkább Ausztráliában (Cave Clan mozgalom), az USA-ban és Oroszországban (Diggers of Underground Planet mozgalom, akik felfedezik a Metró-2 vonalat Moszkvában, ami a Kreml elitjét hivatott evakuálni vészhelyzetben).

A korai urbex zinek közé tartozik a Jinx Magazine, ami segítette a szubkultúra terjedését, így hasonlóan a graffitihez, gördeszkázáshoz, ez is egy népszerű szabadidős tevékenységgé vált a kétezres években. Ennek jele, hogy ekkor már megjelent urbex-tematikájú újság, weboldalak, filmek (28 nappal később) is. A Converse például kollaborált Thomas Midlane urbexessel egy urbex-cipő piacra dobásában - ezzel is erősítve a szubkultúra kommercializálódását. Azóta a The North Face és a New Balance is előrukkolt "urbex-cipővel". 

New Balance Urban Exploration 1600, Elite Edition

Párhuzamosan napvilágra kerültek urbexelők halálesetei is, fokozva a szubkultúráról kialakult veszélyességet sugalló képet, negatív médiareprezentációt. 
Az urbex világméretű szubkultúrává nőtte ki magát, a popkultúra részéve is vált, illetve több diszciplína is foglalkozik tudományos szinten a jelenség értelmezésével.  


Források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése